Tanca

Fes un donatiu perquè Global Voices segueixi sent fort!

La nostra comunitat internacional de voluntaris treballa de valent cada dia per apropar-te notícies que no tenen cobertura suficient, però no ho podem fer sense la teva col·laboració. Ajuda els nostres editors, tecnologia i campanyes amb un donatiu a Global Voices!

Fes un donatiu

Veus tots aquests idiomes? Traduïm els articles de Global Voices per fer que els mitjans de comunicació dels ciutadans estiguin disponibles per a tothom.

Saber més sobre Traducció Lingua  »

Rússia és una enemiga d'internet?

El grau de llibertat a la internet russa és tema de debat. Alguns situen Rússia a la llista d’”enemics d’internet” amb la Xina i l’Iran. Alguns altres s’oposen totalment a aquesta mena de generalitzacions i afirmen que la xarxarussa és l’esfera pública més lliberal i la menys restringida del país.

El recent informe Internet enemies [ANG], elaborat per l’organització no governamental Reporters Sense Fronteres, intentava posar una mica d’ordre respecte al lloc de Rússia en l’escala de llibertat a internet. L’organització situava el país a la llista de “països sota vigilància”. Aquest emplaçament, i especialment la justificació donada pels autors de l’informe, va aixecar debat i desacord a Rússia.
L’informe original diu [ANG]:

Després de la presa de poder, per part del Kremlin, dels mitjans audiovisuals al començament de l’era Putin, internet va esdevenir el lloc més lliure per a la discussió i l’intercanvi d’informació a Rússia. Tot i així, la seva independència és amenaçada per les detencions i persecucions de blocaires, i el blocatge de webs independents etiquetades d'“extremistes”. El web ha esdevingut, a més, una esfera d’activitat de primer ordre per a la propaganda governamental, i pot esdevenir un mecanisme de control polític.

S'hi esmenta una llarga llista d’activitats afiliades al govern que haurien de ser considerades una limitació de la llibertat d’internet. Entre aquestes activitats hi ha el sistema de vigilància de webs “SORM-2”, que permet a les agències de seguretat monitoritzar continguts en línia. L’informe també apunta el fet que algunes de les plataformes de mitjans socials més importants van ser comprades per oligarques amb lligams estrets amb el govern. Reporters Sense Fronteres esmenta, a més a més, el blocatge de webs de l’oposició per part del proveïdor d’internet WIMAX Yota, ciberatacs contra pàginesliberals i persecucions a blocaires.

Però hi ha algunes afirmacions més optimistes. L’informe suggereix que “internet s’ha convertit en un espai on la gent pot denunciar la corrupció dels oficials russos”. Tanmateix, conclou que “l’impacte d’aquestes mobilitzacions en línia, dels blocs i dels nous mitjans a Rússia encara és relativament limitat”, i adverteix que la censura a la RuNet (la internet russa) pot augmentar.

Just després de fer-se públic l’informe, Ràdio Europa Lliure/Ràdio Llibertat (RFE/RL), una emissora fundada pel Congrés dels Estats Units, va demanar a alguns experts en internet russos que el comentessin. El famós blocaire i periodista Oleg Kozyrev va dir [RUS] a RFE/RL:

Мы живем в ситуации, когда любой блогер может стать участником уголовного дела. Но тотального преследования блогеров, конечно, сейчас в России нет. Есть просто эпизодические удары по некоторым гражданским активистам. Я бы разделил ситуацию с блогерами на два типа: собственно преследование государства – силами правоохранительных структур, провластных политических организаций. И когда блоггер подпадает под административные или уголовные правонарушения из-за того, что законодательство его надежно не защитило.

Vivim una situació en què qualsevol blocaire pot esdevenir sospitós d’un cas criminal. Però no hi ha una persecució total dels blocaires a Rússia. Hi ha uns quants atacs episòdics contra alguns activistes civils. Jo dividiria la situació dels blocaires en dues parts: la persecució del govern amb l’ajuda de les autoritats, i la situació en la qual un blocaire cau sota violacions administratives o criminals perquè la llei no el protegeix de manera eficaç.

El director executiu de l’agència Social Networks, Denis Terehov, s’oposa a la idea de censura a la RuNet:

О какой цензуре можно вести речь, если на сегодняшний день в Рунете есть 60 млн. аккаунтов сети в “Контакте”, 50 млн. аккаунтов в “Одноклассниках” и 2 млн. дневников в “Лайф Джорнале”. Кто кого контролирует? Кто кому не дает писать? Мы же не в Китае, где цензурируют “Гугл”. Мы же не в Казахстане, где отключили “Лайф Джорнал”. Никто никому не запрещает писать, объяснять свою позицию.

De quina mena de censura podem parlar quan hi ha seixanta milions de comptes a Vkontakte.ru, cinquanta milions de comptes a Odnoklassniki.ru i dos milions de diaris en línia a Livejournal.com? Qui impedeix escriure a qui? No som a la Xina, on se censura a Google. No som al Kazakhstan, on van desactivar Livejournal.com. Ningú prohibeix a ningú escriure i expressar la seva posició.

El cap de la Fundació de Protecció de la Llibertat d’Expressió, Aleksei Simonov, posa l'èmfasi [RUS] en la diferència entre internet i els mitjans tradicionals russos, en els quals els editors i els reporters saben amb antel·lació què no estan autoritzats a dir:

Что касается Интернета, то там цензуры не может быть. Цензура – это предварительный просмотр перед публикацией. Но ведь невозможно предварительно посмотреть, например, блог, верно? Вопрос не в том, чтобы не дать этому выйти, а в том, чтобы наказать за то, что уже вышло. А это уже называется по-другому.

Respecte a internet, no hi pot haver cap censura. La censura és una anàlisi preliminar abans del procés de publicació. Però ningú pot revisar un bloc amb antel·lació, no? La qüestió no està a impedir que es publiqui quelcom, sinó a castigar algú per quelcom que ja s’ha publicat. I es diu d’una altra manera”.

Tanmateix, més enllà de la discussió sobre si la internet russa és censurada o no, la manera en què aquesta qüestió va ser explicada per l’informe “Enemics d’internet” va encendre el debat. Alexander Amzin, expert en internet de l’agència de notícies en línia Lenta.ru, va escriure un article que discuteix la majoria de fets inclosos al capítol rus de l’informe de Reporters Sense Fronteres.

Amzin escriu [RUS]:

Эти шесть страниц – самое удивительное собрание мифов и легенд Рунета последних нескольких лет.

“Aquestes sis pàgines són la col·lecció més impressionant de mites i llegendes sobre la RuNet d'aquests últims anys.”

Segons Amzin, algunes de les dades a l’informe són sobradament conegudes. Per exemple, el sistema SORM-2 funciona des de l’any 2000 i no hi ha cap evidència clara que hagi comportat cap acció repressiva. A més, Amzin recorda que la majoria de països al món tenen algun sistema de monitorització del trànsit a la xarxa. També és ben coneguda la compra de Livejournal.com per part d’un oligarca rus amb lligams amb el Kremlin. Però tampoc hi ha evidències clares que això hagi tingut impacte en la llibertat d’expressió a la plataforma de blocs més important del país.

Amzin també recorda que el blocatge de webs al proveïdor Yota incloïa pàgines governamentals. Afirma que en el desenvolupament posterior d’aquest incident es va veure que no es tractava de censura, sinó d’un problema tècnic. L’expert de Lenta.ru apunta que Vadim Txaruixev, que va ser tancat en un hospital psiquiàtric en contra de la seva voluntat, no va ser el creador de la xarxa social Vkontakte.ru, tal com diu l’informe, sinó que era un activista a la xarxa. Amzin també està en desacord amb l’afirmació que la llei russa autoritza el govern a interceptar dades del web sense una ordre judicial prèvia.

El que més va escandalitzar Amzin va ser la part de l’informe on es parlava sobre un grup anomenat la “Brigada”, que inclou gent que deixa comentaris pro governamentals (alguns dels quals suposadament per diners).

К сожалению, аналитикам “Репортеров без границ” никто не объяснил, что “бригада” является городской легендой Рунета. Говорят, что у всех популярных блогеров есть куратор в органах. Говорят, что все патриоты сидят на зарплате. Говорят, что власти специально организуют распределенные атаки на оппозиционные сервера. Все это слухи одного порядка, для критического анализа которых достаточно бритвы Хэнлона

Malauradament, ningú va explicar als experts de Reporters Sense Fronteres que la “Brigada” és una llegenda urbana de la RuNet. Es diu que cada blocaire popular té un comissari en organitzacions de seguretat. Es diu que cada patriota rep un sou. Es diu que les autoritats organitzen atacs DDoS contra els servidors web de l’oposició. Tot això són rumors amb el mateix origen. Per acostar-s’hi de manera crítica es pot usar simplement el principi de Hanlon («Mai no atribueixis a la malícia allò que es pot explicar amb l'estupidesa»).

Amzin també diu que l’afirmació que la mobilització en línia és limitada a la RuNet no es correspon amb la realitat. Tanmateix, hi ha un aspecte amb el qual l’expert rus combrega:

Может создаться впечатление, что отчет состоит из одних ошибок. Это не так. Серьезная часть документа занимает ровно одну страницу. Там перечислены блогеры, которые за свои высказывания понесли уголовную ответственность или просто стали фигурантами уголовных дел. Блогеров действительно сажают, и это действительно очень плохо.

Es pot tenir la impressió que l’informe inclou només errors. Això no és cert. Hi ha una part seriosa en aquest document que ocupa una pàgina. És una llista de blocaires que van ser perseguits judicialment per la seva opinió, o que es van convertir en subjectes de casos criminals. És més, els blocaires van a la presó i això és molt negatiu.

L’article d’Amzin també va obrir un debat entre els usuaris de la RuNet. Alguns van afirmar que el mateix Amzin demostra un patriotisme exagerat, i van mencionar algunes històries molt recents que van aixecar una falta de confiança a la RuNet, incloent-hi el tancament de les webs Torrents.ru i Ifolder.ru. També es recorda el cas del tancament dels ràtings de blocs a Yandex [ENG], que va eliminar una de les plataformes més poderoses de l’agenda alternativa a la RuNet.

Un dels comentaris a la crítica d’Amzin, amb tot, s’oposa [RUS] a l’afirmació que la “Brigada” és només una llegenda urbana.

Тролли есть. Все сайты где обсуждается наше родное дерьмо валят тупыми однотипными комментами с целью свести обсуждение на банальные оскорбления. И за это начисляется зарплата. И есть кураторы. Автор, Вы не из них? Истеричное выдергивание ошибок списка “врагов интернета” выдается как необъективность всего списка. Автор считает, что “Репортеры без границ” не в состоянии мониторить инфу про Рунет?

Hi ha trolls [a la xarxa]. Totes les webs on la gent discutim les nostres coses estan inundats de comentaris estúpids d’un personatge amb el propòsit de reduir la discussió a insults banals. I hi ha una persona a qui li paguen un sou per fer-ho. I hi ha comissaris. Autor, n'ets tu un? L’intent histèric de demostrar que l’informe “Enemics d’Internet” és un error total es presenta com una prova de la falta d’objectivitat de tot el capítol. Creu l’autor que Reporters Sense Fronteres són incapaços de monitoritzar informació sobre la RuNet?

La controvèrsia al voltant del capítol rus de l’informeposa l’accent en l’alt grau de complexitat de la realitat al segment rus d’internet. Les preguntes sobre la naturalesa de la participació del govern, la censura i la limitació de la llibertat d’expressió no tenen una resposta senzilla. La RuNet ha d’estar sota vigiliància. Incloure Rússia a la llista de països que ens haurien de preocupar està justificat. Però també requereix una aproximació prudent que pugui distingir els mites dels fets, que intenti investigar la complexitat, i evitar un enfocament del tipus “blanc o negre” que categoritzi alguns processos com si fossin proves d’accions repressives del govern.

Comença la conversa

Autors, si us plau, Obre sessió »

Pautes

  • Tots els comentaris són revisats per un moderador.. Si us plau, no introdueixis comentaris més d'una vegada o es podrien identificar com a correu brossa.
  • Si us plau, respecta als altres. No s'aprovaran comentaris que continguin missatges ofensius, obscenitat o atacs personals.